Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (WGK-I.0143.4.1.2020)
Podstawa prawna
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających
o długości do 24 m (Dz.U.2018.1137 z późn. zm.):
1. Obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej
niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
o ile nie posiada innej niż Polska przynależności.
2. Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
- jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa,
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
- deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Wymagane dokumenty
Podstawę rejestracji jednostki pływającej określają przepisy art. 6 ustawy z dnia 12 kwietnia
2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
(Dz.U.2018.1137 z późn. zm.). Poniższe dokumenty są formularzami z aplikacji REJA24.
1. Rejestracja jednostki:
- Wniosek o rejestrację jednostki – załącznik nr 1,
- Armator - załącznik nr 5,
- Dane jednostki – rejestracja - załącznik nr 6,
- Dane jednostki – aktualne dokumenty - załącznik nr 7.
2. Rezerwacja numeru:
- Wniosek o rezerwację numeru - załącznik nr 9,
- Dane jednostki – rezerwacja - załącznik nr 10.
3. Zmiana danych jednostki:
- Wniosek o zmianę danych jednostki - załącznik nr 11,
- Właściciel – zmiana danych - załącznik nr 12,
- Armator zmiana danych - załącznik nr 13,
- Dane jednostki – zmiana danych - załącznik nr 14.
4. Odpis – Wyciąg:
- Wniosek o odpis – wyciąg - załącznik nr 15,
- Odpis – wyciąg - załącznik nr 16.
5. Wydanie wtórnika:
- Wniosek o wydanie wtórnika - załącznik nr 17,
- Wtórnik - załącznik nr 18.
6. Zawiadomienie o zbyciu:
- Zawiadomienie o zbyciu - załącznik nr 19,
- Zbycie – nabycie – wykreślenie - załącznik nr 20.
7. Zawiadomienie o nabyciu:
- Zawiadomienie o nabyciu - załącznik nr 21,
- Zbycie – nabycie – wykreślenie - załącznik nr 20.
8. Wykreślenie z rejestru:
- Wniosek o wykreślenie z rejestru - załącznik nr 22,
- Zbycie – nabycie – wykreślenie - załącznik nr 20.
Ponadto:
1) do wszystkich ww. dokumentów należy dołączyć:
- Oświadczenie – pouczenie - załącznik nr 8;
2) do dokumentów z pkt. 1, 2, 6 i 7 należy dołączyć:
- Wnioskujący – załącznik nr 2,
- Właściciel - załącznik nr 3,
- Właściciel – załącznik - załącznik nr 4,
3) do dokumentów z pkt. 3 należy dołączyć:
- Wnioskujący – załącznik nr 2,
- Właściciel – załącznik - załącznik nr 4,
4) do dokumentów z pkt. 4, 5 i 8 należy dołączyć:
- Wnioskujący – załącznik nr 2.
Opłaty
1. Wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego wynosi:
- 80 zł - za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego (poz. 1); zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego (poz. 3); wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego (poz. 5),
- 60 zł w przypadku opłaty ulgowej – przysługującej właścicielowi jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami i podlegającej obowiązkowi przerejestrowania do Systemu REJA24 w terminie określonym w art. 28 ust. 1 Ustawy (poz. 1),
- 15 zł za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (poz. 4 i 5).
2. Ww. opłaty należy wnieść na rachunek bankowy Urzędu Miasta Bydgoszczy Wydział Księgowości nr: 90 1240 6452 1111 0010 4788 0932.
W tytule wpłaty należy wpisać: REJA24.
3. Ponadto w przypadku dołączenia do wniosku pełnomocnictwa, należy dodatkowo wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł na rachunek bankowy Urzędu Miasta Bydgoszczy Wydział Podatków i Opłat Lokalnych nr: 52 1240 6960 3892 1000 0000 0000 z dopiskiem „Opłata skarbowa za pełnomocnictwo”.
Termin
1. Wpis do rejestru do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
2. Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację do 7 dni.
Jednostka odpowiedzialna
Referat Finansowo – Administracyjny w Wydziale Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Bydgoszczy, ul. Jezuicka 4a, pok. 14 tel.: 52 58-58-118, 52 58-58-635.
Miejsce złożenia wniosku:
1. W przypadku wniosku składanego w formie papierowej – osobiście w dowolnie wybranym organie rejestrującym tj. starostów powiatów, prezydentów miast na prawach powiatów oraz wskazanych związkach sportowych (Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny
i Narciarstwa Wodnego). Jeżeli jacht lub inna jednostka pływająca stanowi współwłasność – wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub udzielone przez nich pełnomocnictwa.
2. W przypadku wniosku składanego w formie elektronicznej za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej – konieczne jest:
- zalogowanie się do portalu REJA24: https://interesant.reja24.gov.pl.
- w przypadku braku konta – zarejestrowanie konta: https://interesant.reja24.gov.pl/zarejestruj-konto.
- złożenie wniosku, przechodząc przez kolejne sekcje portalu REJA24.
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych,
2) ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.