Translate:
Podatki
i opłaty
Strona główna / Podatki i opłaty
Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, do których zastosowanie mają przepisy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej

karta nr: UMB132

Masz trudności z płatnością podatku lub posiadasz zaległości z tytułu podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, podatku rolnego lub podatku rolnego/leśnego? Nie wiesz jak ubiegać się o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych? Tutaj wyjaśnimy, jak uregulować tę kwestię.

Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można złożyć:

 

a. w siedzibie Urzędu przy ul. Jezuickiej 10 w poniedziałek, środę i czwartek w godzinach 8.00-15.00, we wtorek w godzinach 8.00-17.00 oraz w piątek w godzinach 8.00-13.00,

b. listownie kierując korespondencję na adres:

Urząd Miasta Bydgoszczy

Wydział Podatków i Opłat Lokalnych

ul. Jezuicka 6-14,

85-102 Bydgoszcz

c. za pośrednictwem platformy ePUAP

d. do skrzynki podawczej , która znajduje się w ratuszu przy ul. Jezuickiej 1.

 

Każdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą, do którego mają zastosowanie przepisy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Z wnioskiem możesz wystąpić osobiście lub przez pełnomocnika.

Podatnicy mogą zwrócić się do organu podatkowego o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

W przepisach Ordynacji podatkowej przewidziano szczególne uprawnienie podatnika do wnioskowania o udzielenie jednej ze wskazanych w art. 67a ulg podatkowych. Są to ulgi takie jak:

  • Odroczenie terminu płatności podatku bądź rozłożenie zapłaty podatku na raty,
  • Odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej z odsetkami za zwłokę lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
  • Umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej, przy czym umorzenie zaległości podatkowej skutkuje automatycznie umorzeniem odsetek za zwłokę (w całości lub w części, w jakiej umorzona została zaległość podatkowa).

Pamiętaj! Wniosek o odroczenie, rozłożenie na raty zapłaty lub umorzenie zaległości podatkowej należy składać po upływie terminu płatności podatku/raty podatku.

Ulga może dotyczyć podatku (którego termin płatności jeszcze nie upłynął) lub zaległości podatkowej. W przypadku podatku dozwolone jest odroczenie terminu płatności lub rozłożenie zapłaty na raty. Pomoc w uregulowaniu zaległości podatkowej może przybrać formę odroczenia zapłaty, układu ratalnego lub umorzenia. Zaległy podatek może być umorzony w całości lub w części. Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej został umorzony dług. Organ podatkowy może również umorzyć same odsetki za zwłokę od zaległości podatkowej (bez umorzenia zaległości podatkowej).

Jeśli jesteś osobą prawną:

1. Podpisany wniosek w dowolnej formie pisemnej, lub korzystając ze wzoru -> pobierz TUTAJ, w którym szczegółowo:

a. wskaż wystąpienie przesłanek ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, zgodnie z art. 67a ustawy – Ordynacja podatkowa.

b. wskaż w ramach jakiej pomocy ubiegasz się o ulgę  (np. pomocy de minimis).

c. precyzyjnie określ, czy chodzi Ci  o odroczenie terminu płatności podatku, rozłożenie zapłaty podatku na raty, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległości podatkowej wraz z odsetkami, umorzenie zaległości podatkowej, zaległych odsetek, czy też opłaty prolongacyjnej) z podaniem rodzaju podatku, okresu.

d. wskaż termin płatności w przypadku wniosku o odroczenie podatku lub zaległości podatkowej.

e. wskaż ilość, termin płatności rat w przypadku wniosku o rozłożenie na raty podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę oraz podaj źródło środków finansowych przeznaczonych na spłatę podatku/zaległości podatkowej.

f. określ przyczyny powstania zaległości podatkowych lub niemożności uregulowania w terminie podatku.

g. określ charakter i przyczynę trudności w uregulowaniu podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, podaj - czy trudności finansowe maja charakter stały czy czasowy, czym zostały spowodowane oraz kiedy może nastąpić odzyskanie równowagi finansowej.

h. wskaż we wniosku pełną nazwę wnioskodawcy, identyfikator podatkowy NIP, adres siedziby, wskazane jest też podanie numeru telefonu.

2. Sprawozdania finansowe składające się z bilansu, rachunków zysku i strat oraz informacji dodatkowych za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

3. Wszystkie zaświadczenia o pomocy publicznej w tym pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie podatnik otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy otrzymanej w tym okresie, bądź oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie - dotyczy jedynie przedsiębiorców ubiegających się o pomoc de minimis -> pobierz TUTAJ

4. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (zał. nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis Dz. U. z 2024 r., poz.40 z późn. zm.) - dotyczy jedynie przedsiębiorców ubiegających się o pomoc de minimis -> pobierz TUTAJ

5. Pełnomocnictwo (w przypadku reprezentowania przez pełnomocnika):

PPS-1 – szczególne, do określonych czynności –> pobierz TUTAJ wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. 

Nie zapłacisz za złożenie pełnomocnictwa udzielonego mężowi, żonie, dzieciom, dziadkowi, babci, wnukom, rodzicom lub rodzeństwu.

 

Jeśli jesteś osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEiDG:

1. Podpisany wniosek w dowolnej formie pisemnej, lub korzystając ze wzoru -> pobierz TUTAJ, w którym szczegółowo:

a. wskaż wystąpienie przesłanek ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, zgodnie z art. 67a ustawy – Ordynacja podatkowa. 

b. wskaż w ramach jakiej pomocy ubiegasz się o ulgę.

c. precyzyjne określ zakres żądania (odroczenie terminu płatności podatku, rozłożenie zapłaty podatku na raty, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległości podatkowej wraz z odsetkami, umorzenie zaległości podatkowej, zaległych odsetek, czy też opłaty prolongacyjnej) z podaniem rodzaju podatku, okresu.

d. wskaż termin płatności w przypadku wniosku o odroczenie podatku lub zaległości podatkowej. 

e. wskaż ilość, termin płatności rat w przypadku wniosku o rozłożenie na raty podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę oraz podaj źródło środków finansowych przeznaczonych na spłatę podatku/zaległości podatkowej. 

f. określ przyczyny powstania zaległości podatkowych lub niemożności uregulowania w terminie podatku.

g. określ charakter i przyczynę trudności w uregulowaniu podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, podaj - czy trudności finansowe maja charakter stały czy czasowy, czym zostały spowodowane oraz kiedy może nastąpić odzyskanie równowagi finansowej.

h. wskaż we wniosku pełną nazwę wnioskodawcy, identyfikator podatkowy NIP, adres zamieszkania albo miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Wskazane jest też podanie numeru telefonu.

2. Wszystkie zaświadczenia o pomocy publicznej w tym pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie podatnik otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy otrzymanej w tym okresie, bądź oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie -> pobierz TUTAJ

3. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (zał. nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis -> pobierz TUTAJ

4. Sprawozdania finansowe a w przypadku braku obowiązku sporządzania ww. sprawozdań – rozliczenia finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych (np. księga przychodów i rozchodów, decyzje urzędu skarbowego w przypadku rozliczania się w formie karty podatkowej, PIT-36).

5. Druk „INFORMACJA DO WNIOSKU O UDZIELENIE ULGI W SPŁACIE ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH” -> pobierz TUTAJ

6. Wykaz ponoszonych stałych miesięcznych wydatków w związku z utrzymaniem mieszkania (prąd, gaz, woda, czynsz, opał ,TV itp. – ksero rachunków) oraz koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (ksero dokumentów potwierdzających ponoszone wydatki).

7. Pełnomocnictwo (w przypadku reprezentowania przez pełnomocnika):

PPS-1 – szczególne, do określonych czynności –> pobierz TUTAJ wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Nie zapłacisz za złożenie pełnomocnictwa udzielonego mężowi, żonie, dzieciom, dziadkowi, babci, wnukom, rodzicom lub rodzeństwu.  

1. Wypełnij i podpisz wniosek.

W celu uzyskania pomocy w wypełnieniu wniosku zadzwoń pod numer telefonu (osoby fizyczne i prawne): 52 58 58 257, 52 58 58 317, 52 58 58 255.

2. Przygotuj niezbędne załączniki wskazane we wniosku (w tym pełnomocnictwo, jeśli jest wymagane w Twojej sprawie).

3. Dostarcz wniosek wraz z załącznikami do organu podatkowego w wybranej przez siebie formie (wskazanej w zakładce "Jak złożyć wniosek w sprawie udzielenia ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych?").

1. Za złożenie wniosku nie wnosisz opłat. 

2. Opłata skarbowa w wysokości 17 zł w przypadku, gdy złożysz do sprawy  dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopię (w przypadku podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego) – od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury). Należną opłatę skarbową wnieś na rachunek: Urząd Miasta Bydgoszczy, Wydział Podatków i Opłat Lokalnych, nr 52 1240 6960 3892 1000 0000 0000 tytułem: „opłata skarbowa od pełnomocnictwa”. Nie zapłacisz za złożenie pełnomocnictwa udzielonego mężowi, żonie, dzieciom, dziadkowi, babci, wnukom, rodzicom lub rodzeństwu. 

Twoją sprawę rozpatrzymy  w terminie miesiąca, a sprawę skomplikowaną w terminie dwóch miesięcy.

W przypadku, gdy z jakiejkolwiek przyczyny nie będziemy mieli możliwości dotrzymać ustawowego terminu poinformujemy Cię o tym na piśmie i wskażemy nowy termin załatwienia sprawy.

Referat Kontroli i Ulg Podatkowych w Wydziale Podatków i Opłat Lokalnych.

Informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 52 58 58 255, 52 58 58 257 lub 52 58 58 317.

Odwołanie wniesiesz do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bydgoszczy w terminie 14 dni od dnia doręczenia Tobie decyzji. W odwołaniu wskaż z czym się nie zgadzasz, określ czego oczekujesz i złóż dokumenty potwierdzające Twoje stanowisko. Pamiętaj o wpisaniu numeru NIP.  

1. ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023r., poz. 2383 z późn. zm.),

2. ustawa z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U.z 2024r., poz. 356),

3. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2023r., poz. 1270 z późn. zm.),

4. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023r., poz. 2111),

5. ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023r., poz. 70 z późn. zm.),

6. ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2024r., poz. 1176),

7. ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (. Dz. U. z 2019r. , poz. 888 z późn. zm.)

8. ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej(Dz. U. z 2023r., poz. 702),

9. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023)

10. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2832 z 15.12.2023)

11. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. L 352/9 z 24.12.2013 z późn. zm.)

12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2018r., poz. 350 z późn. zm.), zmienione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2024 roku w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2024 r., poz. 976),

13. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r., poz. 40 z późn. zm.), zmienione rozporządzeniem z dnia 30 lipca 2024 roku w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. z 2024 r., poz. 1206),

14. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 312 z późn. zm.), zmienione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2016 roku w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2020r., poz. 1338),

15. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz. 810),

16. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. z 2018r., poz. 461),

17. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2024r., poz. 161),

18. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 05.01.2017r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu takiej pomocy (Dz. U z 2017r., poz. 120 z późn. zm.),

19. Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej - TFUE (Dz. U. z 2004r. Nr 90 poz. 864/2 z późn. zm.),

20. Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U.2014.UE.L.187.1 z późn. zm.).

KLAUZULA INFORMACYJNA

 

1. Prezydent Miasta może udzielić pomocy w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.

2. Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f g ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.) organ podatkowy podaje do publicznej wiadomości wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków i opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia oraz wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej. Podanie do publicznej wiadomości wykazu, o którym ww. mowa nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej.

Opłata za pełnomocnictwo