Translate:
Sprawy
obywatelskie
pdf
Utrata / uszkodzenie Twojego dowodu osobistego.

karta nr: UMB11

Twój dowód osobisty zaginął lub został uszkodzony? Zgłoś to jak najszybciej w urzędzie gminy, przez internet lub w aplikacji mObywatel. Możesz unieważnić każdy swój dowód – zarówno e-dowód, jak i dowód wydany przed 4 marca 2019 roku. Jeśli myślisz, że Twój dowód jeszcze się odnajdzie, skorzystaj z innej usługi. Możesz go czasowo zawiesić i wycofać jego zawieszenie, kiedy go znajdziesz. Skorzystaj z karty Zawieszenie/cofnięcie zawieszenia e-dowodu - z tej usługi możesz skorzystać, wyłącznie jeśli zaginiony dowód jest e-dowodem wydanym po 4 marca 2019 roku.

1. Przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość. W serwisie obywatel.gov.pl utratę / uszkodzenie zgłosisz TUTAJ 

Koniecznie zaadresuj zgłoszenie do urzędu, który wydał utracony lub uszkodzony dowód. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu - zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.

W przypadku zgłoszenia za pomocą usługi elektronicznej od razu dostaniesz zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu. Znajdziesz je w swojej skrzynce ePUAP.

2. Osobiście w organie dowolnej gminy – na terenie miasta Bydgoszczy można się zgłosić bez uprzedniej rejestracji telefonicznej. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu - przygotuj uszkodzony dowód.

3. Jeżeli przebywasz za granicą możesz zgłosić utratę lub uszkodzenie dokumentu dowolnemu konsulowi RP (osobiście, listownie lub faksem). Po otrzymaniu Twojego zgłoszenia urzędnik unieważni Twój dowód.

4. W aplikacji mObywatel

Organ gminy lub konsul wydaje osobie, która zgłasza utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, nieodpłatne zaświadczenie.

UWAGA! Jeśli masz ukończone 18 lat i zgłosisz utratę dowodu osobistego, Twój numer PESEL zostanie zastrzeżony z urzędu! Sprawdź, jak zastrzec swój numer PESEL lub cofnąć zastrzeżenie TUTAJ

Twój dowód osobisty został ukradziony? Wystarczy, że zgłosisz to policji. Nie musisz wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia tego faktu policji.

Jeśli utratę zgłaszasz na policji - możesz otrzymać z urzędu zaświadczenie na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego, które jest płatne 17 zł (na zaświadczeniu umieszczone będą informacje dot. przyczyny unieważnienia, daty unieważnienia, organu unieważniającego) - przejdź do karty "Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych osobom fizycznym" - TUTAJ

Jeśli masz w swoim dowodzie wgrany dodatkowo kwalifikowany podpis elektroniczny od prywatnego dostawcy, skontaktuj się z tym dostawcą. Usługa nie unieważni tego podpisu.

1. Każdy, kto utracił / uszkodził dowód osobisty.

 

Jeśli chcesz unieważnić dowód osobisty osoby, której jesteś pełnomocnikiem - skorzystaj z usługi Utrata/uszkodzenie dowodu osobistego Twojego dziecka lub innej osoby, której jesteś pełnomocnikiem

Sprawdź jak uzyskać dowód osobisty TUTAJ

W przypadku odnalezienia utraconego dowodu osobistego należy niezwłocznie przekazać go organowi dowolnej gminy lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.

PAMIĘTAJ! Jeżeli Twój dowód zaginął albo ktoś ci go ukradł – zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego!

Usługa jest bezpłatna. 

1. Wydział Spraw Obywatelskich, Referat Dowodów Osobistych:

A.  ul. Jezuicka 6, parter "Przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego", tel. (52) 58 56 480.

B.  ul. Gawędy 5 – Fordon filia Referatu Dowodów Osobistych, tel. (52) 58 58 733.

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 lipca 2025 roku w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu

Sprawdź TUTAJ zasady przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących prawach z tym związanych zgodnie z RODO